ОБЩЕСТВО

Бивши шефове от АПИ спестили 61 000 евро на фирмата, ремонтирала пътя убиец до Своге

Бивши шефове от АПИ спестили 61 000 евро на фирмата, ремонтирала пътя убиец до Своге

Станислав Глосов и Дончо Атанасов отиват на съд за престъпления по служба и може да лежат в затвора до 8 години

20 пътници в автобус загинаха там преди 2 г. Чиновниците знаели от МВР, че асфалтът е некачествен и стават катастрофи, но не предприели нищо, за да се направи ремонт на ремонта.

Станислав Глосов и Дончо Атанасов – и двамата бивши шефове от Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ), бяха дадени на съд за длъжностни престъпления от Софийската градска прокуратура.

Разследването срещу тях започна след катастрофата край Своге, когато автобус с пътници от Световрачене излезе от пътя и 20 от тях загинаха. За смъртта им ще бъдат съдени 6-има души, включително шофьорът Григор Григоров.

Заради бездействието им по ремонта и обезопасяването на пътя убиец от разследването на окръжната прокуратура бяха отделени материалите за Глосов и Атанасов. Освен това според прокуратурата те са искали да спестят на строителя “Трейс Своге” 61 хил. евро, пише 24 часа.

Ако бъдат признати за виновни, Глосов и Атанасов може да лежат в затвора от 1 до 8 г.

Пътят до Своге е ремонтиран от “Трейс Своге” по договор за обществена поръчка. След доклади за състоянието му се наложило асфалтовата покривка да се подмени, защото е некачествена. До фирмата били изпратени писма, но те отказали да направят ремонт на ремонта за собствена сметка.

Глосов обаче не свикал извънредно заседание на Управителния съвет на АПИ, за да докладва този отказ. Имал правомощия да възложи експертиза на Института по пътища и мостове, която да изследва състоянието на пътния участък и безопасността по него. Не направил обаче и това.

Катастрофата стана на 25 август 2018 г. Разследването на прокуратурата показа, че 4 месеца по-рано от районното управление на МВР в Своге са поискали от АПИ спешно да вземат мерки за обезопасяване на пътния участък, защото там ставали много катастрофи Глосов отново не направил нищо.

Бившият член на управителния съвет Дончо Атанасов също бездействал за ремонтирането на пътя.

Според прокуратурата от 6 юли до 29 август 2018 г. той е имал възможност да предприеме действия за решаване на проблема. Тогава вече е имало доклад на Института по пътища и мостове с извод, че настилката на мястото на катастрофата не е достатъчно грапава и по нея няма съпротивление при хлъзгане. Заради бездействието на Атанасов отново не било направено нищо.

Според обвинението за длъжностни престъпления с бездействието си Глосов и Атанасов са спестили 61 хил. евро на консорциума, който трябвало да ремонтира пътя за своя сметка, включително да премахне некачественото асфалтово покритие и да го замени с адекватно според параметрите в договора с държавата.

Така двамата чиновници са поставили в опасност всички пътуващи по пътя, където падна автобусът на 25 август 2018

След катастрофата постовете си напуснаха вътрешният министър Валентин Радев и регионалният Николай Нанков. Светослав Глосов подаде оставка като председател на АПИ на 9 януари 2019 г., 4 месеца след трагедията до Своге, когато освен 20-те жертви имаше и 10 тежко ранени. Тогава премиерът Борисов поиска главата му заради срива в системата за електронни винетки.

Дончо Атанасов напусна поста си на 19 април 2019 г., само 2 дни след като прокуратурата започна разследването срещу него и Глосов.

Делото срещу шефовете от АПИ ще е второто, което има връзка с катастрофата до Своге.

По другото подсъдими ще са шофьорът на автобуса и началници от “Трейс Своге”.

Водачът на рейса Григор Григоров е обвинен за причиняване на смърт по непредпазливост, защото е шофирал с 53,5 км/ч при ограничение от 40 в участъка на катастрофата.

Заедно с него на подсъдимата скамейка, но в Окръжния съд в София, ще застанат изпълнителният директор на фирмата, началникът на асфалтова база, техническият ръководител, строителният инженер и директор на дирекция в АПИ, които са пряко отговорни за лошото качество на ремонта на пътя убиец.

Експертизите по делото сочат, че трагедията се е случила заради значително намаления коефициент на сцепление между гумите и асфалта, защото грапавината на пътното покритие е незадоволителна, а съпротивлението на хлъзгане е по-малко от минимално допустимото.

Освен това шосето е трябвало да бъде обезопасено със стоманени предпазни огради, а в проекта дори не е било предвидено поставяне на еластична такава.

Източник: dunavmost.com

Подобни публикации

Българска майка на 9 деца моли за зимни обувки на рожбите си – Гледа ги с 1 лев дневно

admin

Братът на Плевнелиев едва свързва двата края

Димитър

Пари на време ли, ами после?

Димитър

Leave a Comment

Този уебсайт използва бисквитки, за да осигури по-добро потребителско преживяване. Използвайки нашите услуги, Вие се съгласявате с това. Приемам Прочети повече

Privacy & Cookies Policy