Националният STEM център на МОН работи по проект, който цели изграждане на цялостна образователна STEM среда в българските училища. Това трябва да стане до края на май 2026 г., като във всяко българско държавно или общинско училище трябва да има изграден STEM център. Проектът е на стойност половин милиард лева и е част от Националния план за възстановяване и устойчивост. Как ще се случи това и какво друго се предвижда в проекта разказа директорът на Националния STEM център към МОН проф. Найден Шиваров.
Първият компонент на проекта е на стойност 37 млн. лв., като той ще бъде за изграждането на национални и три регионални STEM центрове. В тях ще могат да се обучават учители, директори, училищен персонал и ученици. Останалата част от финансирането ще бъде за изграждането на повече от 2200 държавни и общински училищни STEM центрове. По Национална програма на МОН вече има изградени около 250 такива центрове, които също ще получат финансиране за надграждане.
„Първо, в документите има насоки за кандидатстване, второ, както Националния STEMцентър, така и МОН, така и Изпълнителната агенция отговарят на всички възникнали въпроси в писмена форма. И най-важното – за първи път от много години, тази година министърът на образованието събра в Зала 1 на НДК всички училищни директори и на тях им бяха направени презентации на механизма за кандидатстване“, посочи проф. Шиваров.
Финансирането е на база брой ученици и то е до 50 хил. лв. за по-малките училища и до 600 хил. за училищата, които са с над 1001 ученика. Направленията, по които учебните заведения кандидатстват са
- Лаборатория за „Природни науки“
- Лаборатория за „Зелени технологии и устойчиво развитие“
- Лаборатория за „Дизайн и 3D прототипиране“
- Лаборатория за „Роботика и кибер-физични системи“
- Лаборатория за „Математика и информатика“
„Основата на STEM е интегрирането обучение. Тоест, вече няма да се изучава химия, физика или биология, а ще се изучават природни науки. Ако да речем темата е „вода“ учителят по химия ще преподава от химична гледна точка урока за „вода“. Физикът от физична, биологът от биологична и тези теоретични знания трябва да доведат до реални практически умения“, сподели проф. Шиваров.
Източник: БНР