Създаването на фирма често се асоциира с ново начало, нови възможности и нови дейности. Колкото и вълнуващ да е този етап, той неизбежно носи и доза отговорност, неизяснени въпроси и комплексни процеси, особено ако за първи път влизате в света на бизнеса от страна на управител или собственик. Една от първите стъпки, които често се свързват с липса на информираност и дори затруднения, е регистрацията на фирма.
Днес ще споделим с вас какви са основните неща, които трябва да имате предвид и стъпките, за които трябва да се подготвите за успешна регистрация на фирма, както и какво следва след това.
Какъв е процесът по регистрация на фирма?
На първо място е необходимо да вземете решение относно типа дружество, което искате да регистрирате. Вашата нова фирма би могла да е ЕООД, ООД, ЕТ или АД, в зависимост от избраната дейност и структура. Всеки вид дружество носи своите особености и индивидуални характеристики. Добре е да се запознаете подробно с всеки вид отделно, за да имате представа относно кой тип дружество пасва най-добре на вашите планове за бизнес.
Подготовка на документи за регистрация на фирма
Следващата стъпка е да се погрижите за необходимите документи за регистрация на фирма. Отново, в зависимост от избрания тип дружество, задължителните документи ще са различни. Ето какво ще ви е необходимо за регистриране на ЕООД или ООД:
- Учредителен акт/Дружествен договор
- Протокол-решение на едноличния собственик/Протокол от учредително събрание
- Образец от подписа на управителя/управителите
- Декларация по чл. 141, ал. 8 от ТЗ
- Декларация по чл. 13, ал. 4 от ЗТР
- Удостоверение за внесен в банка капитал/Вносна бележка за внесен капитал
- Квитанция за платена държавна такса
Ако пък решите да минете през процеса на регистрация на фирма ЕТ, необходимите документи са сравнително по-малко на брой и процесът е по-лесен и бърз.
Задължителните документи в този случай са:
- Декларация по чл. 57 и чл. 58, ал. 2 и ал. 4 от ТЗ
- Нотариално заверен образец от подписа
- Декларация по чл. 13, ал. 4 от ЗТРРЮЛНЦ
Такси по регистрация на фирма
Всеки тип дружество има определени такси при регистрация. Освен държавни такси, добре е да имате предвид и адвокатски хонорар за специалисти, които ви помагат през процеса. Регистрирането на ЕООД и ООД дружества изисква такса от 110 лева. Това е таксата, когато Агенцията по вписвания получи документите директно на хартиен носител. Можете да се възползвате и от онлайн опция и да подадете документите по електронен път. Таксата за тази услуга е 55 лева и е често предпочитана за тези, които се чувстват комфортно в дигиталния свят.
Регистрация в Търговски регистър
Чудесно, вече сте попълнили необходимите документи и сте платили таксите за регистрация. Време е да регистрирате вашата фирма в Търговския регистър към Агенцията по вписвания. Това се случва чрез заявление, което може да бъде попълнено и подадено от управителя на фирмата или адвокат, който е упълномощен за това. Можете да упълномощите нотариално и трето лице, което може да извърши регистрацията вместо вас.
Какво следва след регистрацията на фирма?
След като сте завършили успешно регистрацията на вашата фирма, НАП автоматично получава известие и информация от Агенцията по вписвания. За да започне официално дейността на вашето ново дружество е необходимо да бъде регистриран първият приход или разход чрез фактура. След първия фактуриран приход или разход, фирмата има 7-дневен срок за пускане на декларация до НАП за стартиране на дейност.
Тази стъпка също задължава и управителя да се осигурява, както и да се погрижи за назначаването на персонал на трудов или граждански договор и за неговото месечно осигуряване.
След като фирмата вече официално функционира, тя се нуждае от касов апарат, в случай, че получавате плащания в брой или откриване на разплащателна сметка ако получавате пари по банков път или други онлайн платформи. Необходимо е да се погрижите за счетоводството и финансовите отчети на фирмата, да следите внимателно срокове за подаване на документи и отчети, както и за други фактори. Например, осигурете фирмен печат на вашето дружество, помислете за необходимостта от регистрация по ДДС, създайте лого и се регистрирайте като администратор на лични данни.
Регистрацията на фирма и стъпките след това изискват сериозна подготовка и информираност. Съветът към всички, които тепърва регистрират първата си фирма, е да потърсят помощ и съвет от специалист, който може да направи процеса по-лесен и приятен. Изберете доказан партньор, който да гарантира вашата сигурност и тази на бъдещата ви фирма.